Czym wyróżnia się napęd SDS od innych rodzajów napędów:
Śruba napędowa, która w odróżnieniu od wszystkich innych napędów nie jest w całości zanurzona podczas pracy w wodzie (Surface piercing propeller) – linia wody przechodzi przez oś wzdłużną a to oznacza, że podczas jednego obrotu część łopat śruby znajduje się ponad wodą. Uzyskuje się to poprzez odsunięcie od pawęży w miejsce gdzie śruba pracuje w nieturbulentnym przepływie wody.
Mimo, że intuicyjnie wydaje się, że tylko w pełni zanurzony pędnik jest najbardziej efektywny rzeczywistość jest inna. Właśnie napęd powierzchniowy dzięki zjawisku bliskiemu kawitacji (wentylacja) jest najbardziej efektywnym napędem, umożliwiającym osiąganie dużych prędkości przy ekonomicznym zużyciu paliwa. Krytycznym z punktu widzenia efektywności sytemu jest jego właściwa konfiguracja i dobór odpowiedniej śruby.



Cechy naszego napędu:
- wzrost efektywności układu napędowego – prędkości od 15 do 30 %
- proporcjonalny spadek zużycia paliwa
- wzrost manewrowości jednostki
- zdolność do operowania na płyciznach
- gwarancja osiągów
- minimalizacja kosztów serwisowych (kilka ruchomych elementów i brak elementów hydraulicznych/elektrycznych w wodzie
- niskie wymagania serwisowe (możliwość przeprowadzenia ogólnego serwisu we własnym zakresie w ciągu 20 min – wymiana łożyska bez konieczności wyciągania łodzi z wody)
- najwyższa z wszystkich rodzajów napędów niezawodność, porównywalna tylko z napędem konwencjonalnym
- TBO ( czas pomiędzy remontami kapitalnymi ) – najwyższy, podobnie jak wyżej , czyli najwyższy z wszystkich napędów (posiadamy instalacje pracujące już 20 lat)
- 24h serwis
Dobór właściwego pędnika jest procesem skomplikowanym, wymagającym odpowiedniej wiedzy inżynieryjnej, zaplecza techniczno – produkcyjnego oraz dostępu do infrastruktury doświadczalnej.
Typoszereg napędów SDS
(max moment obrotowy podany jest w kgm):

mając do dyspozycji moc maksymalną silnika przy maksymalnych obrotach przeliczenie wygląda następująco : 716,2 x max hp/max rev.
Uzyskany wynik mnożymy przez przełożenie przekładni.
Jako jedyny producent na świecie oferujemy cały pakiet napędu ze śrubą własnej produkcji. Z tego powodu jako jedyni dajemy gwarancję osiągów. Każdorazowo dokonujemy doboru napędu na podstawie własnych kalkulacji sporządzonych na bazie informacji uzyskanych od klienta.

Rozróżnia się dwa rodzaje napędów powierzchniowych:
- wałem stałym wymagających instalacji steru
- trymowane, sterowane z wałem ruchomym
W nowoczesnych rozwiązaniach dedykowanych do szybkich łodzi motorowych operujących powyżej 25kn wymagających dużej zwrotności i możliwości operowania w płytkich wodach (nawet z cumowaniem nam plaży) wymagany jest napęd trymowany (góra/dół) i sterowany (lewo/prawo).
Poprzez odsunięcie pędników od pawęży następuje przesunięcie w kierunku rufy osi skrętu co znacznie poprawia zwrotność w porównaniu do napędów konwencjonalnych. Możliwość trymowania umożliwia operowanie na biegu wstecznym, w płytkich akwenach oraz przy wzburzonym morzu. Dodatkowo w pełni pozwala wykorzystać atuty napędu powierzchniowego poprzez stopniowe podnoszenie wraz ze wzrostem prędkości.

